top of page
Search

ניקוי דיגיטלי

המציאות שלנו מאוד השתנתה בשלושת העשורים האחרונים. התפתחות האינטרנט והמדיה החברתית הביאו לשימוש נרחב במסכים. בעבר היינו מעבירים ימים שלמים בלי המכשירים הסלולריים, והיום הם בלתי נפרדים מאיתנו.

יש הרבה תיאוריות שעוסקות בשורשי ההתמכרות שלנו לעולם המסכים, אילו צרכים הם ממלאים בחיינו ומהן ההשפעות שהחיבור למסך מותיר עלינו פיזית ורוחנית. פעם שמעתי בהקשר החינוכי שהטלפון מקרין חום והחזקת הטלפון ביד או בכיס שוות ערך להחזקת יד של בן אדם! אנחנו מחפשים חום וקירבה ומקבלים את זה מהמכשיר הסלולרי שלנו. אז מה קורה כשאנחנו מזניחים את הטלפון אי שם בצד וממשיכים את היום בלעדיו? למי נחזיק את היד? למי נסתכל בעיניים?

המונח 'ניקוי דיגיטלי' מבטא ניתוק מכוון מעולם המסכים במטרה להוריד מעט את ההתמכרות שכולנו חוטאים בה. איך יוצרים ניקוי כזה?

ראשית, ניתן לייצר שגרת בוקר בלתי תלויה בטלפון, בוואטסאפ ובחדשות, להתחיל את היום ברוגע ובחיבור עם עצמי לתחילת היום. מה עושים במקום זה? אפשר לנשום, לעשות מדיטציה, להתבונן. ואז לראות איך הפעולות אותן אני עושה בבוקר משפיעות על כל מהות היום שלי.

ניקוי דיגיטלי, כמו ניקוי מיצים או בעצם צום מאפשר בחינה של סיטואציות בשגרה ללא מסכים.

לפני שבועיים החלטתי באופן אישי לצום מהרשתות החברתיות ומהטלויזיה למשך שבוע, כאשר בפועל הצלחתי להתנתק לחמישה ימים. וזאת למרות שבכל סוף שבוע אני יוצאת מהבית לטיולים ללא הטלפון. והתוצאות? ניקוי ראש. רוגע. וזמן.... זמן לחשוב, לאכול ולשתות בלי להתעסק בטלפון, זמן לעצמי עם עצמי בלי כל העולם מסביב. ביומיים הראשונים היה לא קל, לקח לי זמן להיזכר שאני לא רוצה לפתוח את הרשתות החברתיות, שאני רוצה לעשות דברים אחרים מלבד לגלול.. לאחר מכן ההרגל היה קל יותר והיה קל יותר למצוא דרכים למלא את הזמן. כשעברו חמישה ימים הרגשתי שהגיע הזמן לחזור. הייתי גאה על הנסיון הראשון הזה.

ישנם אנשים שעושים עם עצמם חסד ובאופן קבוע פעם בשבוע מתנקים מהמסכים ונהנים מרטריט קבוע. פשוט להיות, ללא הסחות. בחותמת המייל- עמכם הסליחה, באופן קבוע יום בשבוע אני יוצאת לטבע ללא הטלפון, אענה כשאחזור..

מוזר שאנחנו צריכים להזכיר לעצמנו שכיף להיות לבד, שיכול להיות מעניין ומלהיב להיות בשקט ולייצר חוויות אישיות וממלאות בלי טלפונים. הטבע עוזר לכל זה. הליכה על שפת הים, שוטטות בין העצים, ישיבה בטבע הן פעולות שמחדדות לנו את החושים ואת המחשבות ומנקות את הנפש. נסו להשאיר את הטלפון בצד במהלך סוף השבוע, נסו לשכוח קצת מקיומו.

מעניין מה זה יעשה לכן.ם...


50 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page